Hoe gemeentelijke vastgoedbedrijven hypercommercieel werden

Hester den Boer

Gemeentelijke vastgoedbedrijven zijn hypercommercieel geworden. Ze hebben soms nauwe banden met vastgoedbedrijven en houden burgers op afstand.

Volle zalen, grote artiesten. Dat is poppodium Paco Plumtrek in Almelo. Maar het podium moet weg; de oude school waarin het huist is verkocht aan een projectontwikkelaar. Maar de manier waarop is omgeven met vraagtekens.

In eerste instantie kreeg alleen de projectontwikkelaar de mogelijkheid om een bod te doen. Toen dat onder de marktprijs bleek, werd een lokale makelaar ingeschakeld om het pand te taxeren. Opvallend genoeg kwam deze uit rond het geboden bedrag. Als de rekenkamer hier kritisch over wil rapporteren, voelt deze zich zo onder druk gezet dat ze de publicatie intrekt.

Het hoofdpijndossier gaat verder. Het poppodium mag een bod doen; achteraf blijkt dat deze door de gemeente doorgespeeld is aan de projectontwikkelaar. Die biedt vervolgens iets meer.

‘Zoiets gebeurt helaas vaker,’ zegt een expert hierover. ‘Al is dit extreem. Gemeenten hebben soms een te nauwe band met vastgoedbedrijven, zodat burgers geen kans meer krijgen.’

Het uitgebreide onderzoek lees je hier.

Bron:

Bron:

Bron:

Meer dossiers